WILDKAMPEREN IN NOORWEGEN
By Greta - februari 10, 2022

Vaak wil je eerst ergens naar toe om daar je vakantie te vieren. Echter met de camper begint je vakantie meteen, zodra je de voordeur achter je dicht trekt. Instappen en rijden maar… Je avontuur begint direct! Pin je niet vast aan een bepaalde bestemming, maar kies een richting en dan gewoon zien waar je uitkomt…

| Wildkamperen in Noorwegen, augustus 2015 |

Op reis door Noorwegen

Het was eind augustus, onze eigen vakantie kwam in zicht. Zaterdagochtend kwam onze eigen camper terug uit de verhuur. We konden de camper ophalen in Nieuwland (Gorinchem), een van de verhuurlocaties. Bij ophalen bleek de luifel kapot gegaan bij de vorige huurder. Jammer. Ook met die risico’s moeten we zelf soms rekening houden. Ze hadden het niet gemeld dus we konden er niet op voorbereiden. We besloten de camper mee te nemen zonder luifel, een nieuwe regelen zou veel tijd kosten en in Noorwegen hadden we een luifel niet erg nodig. Zondag einde ochtend trapten we de gaspedaal in. Natuurlijk files en wegwerkzaamheden in Duitsland. Met onze rugzak vol reiservaring hadden we rekening gehouden met ‘verloren tijd’ van onvoorziene omstandigheden en hoefden we gelukkig niet te haasten. De veerboot naar Noorwegen hadden we pas voor maandagavond 19.00 uur geboekt. Ondanks de verloren dag konden wij dus rustig aan doen. De heenreis trokken we door Noord-Duitsland langs Hamburg omhoog Denemarken in. Vlak voor etenstijd zochten we een plekje voor de nacht en parkeerden de camper veilig op een grote parkeerplaats in een dorp. Geen officiële camperplek, maar volgens de app Park4night werd dit gedoogd. We bleven één nacht en we hadden geen eisen, met de camper waren we zelfvoorzienend dus hadden we verder niets nodig. Tenslotte waren we met z’n tweeën en hadden nog geen kinderen waar we rekening mee moesten houden.

Belangrijk: Houd rekening met omstandigheden die je camperreis kunnen vertragen, plan of boek niet te krap met tijden, zo voorkom je dat je moet gaan haasten. Vergeet niet te genieten van de reis zelf! Een campervakantie begint zodra je de voordeur dichttrekt.

In de ochtendgloren werden we wakker en na een ontbijtje klommen we weer achter het stuur. Rustig aan toeren langs de Deense kust, zo nu en dan een stop, uitwaaien op het strand, een steentje ketsen in zee en een kop koffie. Twee uur voor vertrek arriveerden we bij de veerboot in Hirsthals, (Denemarken). Anderhalf uur later mochten we het ruim in met onze 7 meter lang en ruim 3 meter hoge camper, even goed opletten en een avontuur op zich. Daarna lekker uitwaaien op het dek. Bij aankomst in Kristiansand (Noorwegen) begon direct een nieuw avontuur, de haven uitkomen kostte wat tijd dus moesten we in het donker op onbekend terrein nog plek gaan zoeken voor de nacht. Op de eerste de beste parkeerplek waar meer campers en auto’s stonden hebben we de camper geparkeerd. Geen kampeerverbod gezien, dus ‘We doen het gewoon…’
De volgende ochtend… Nu begint het écht. ‘Waar gaan we heen?’ Even de kaart pakken…­­
Ter voorbereiding van onze reis hadden we een aantal bezienswaardigheden en tips van familie en vrienden meegenomen in ons reisplan. We besloten links onder in Noorwegen te beginnen langs de fjorden omhoog en zo in volgorde een aantal bestemmingen aan te doen. Zo wilden we onder andere naar Preikestolen, Låtefossen en Vøringsfossen (watervallen), Spoorlijn Myrdal in Flåm, Staafkerk van Borgund, Geirangerfjord en Trollstigen. Een aantal mooie vooruitzichten met een ongeplande route ernaartoe. Zonder eindbestemming gingen we op weg. Voor de vakantie hadden we al ontdekt dat je in Noorwegen op veel plekken mag ‘wildkamperen’ dus we zien het wel…

Wildkamperen in Noorwegen: de regels zijn simpel; gebruikelijk één nacht, overal ‘in het wild’ met een minimale afstand van 150 meter vanaf een dichtstbijzijnde woning tenzij een kampeerverbod is aangegeven (dit staat duidelijk vermeld). Belangrijk: Laat geen afval liggen en laat de plek netjes achter! Alsof je nooit bent geweest.

Met regelmaat kwamen we langs rustplaatsen en uitzichtpunten met vaak een picknicktafel of een bankje, zonder een kampeerverbod! We besloten te blijven voor de nacht en zetten de camper recht op de blokken. ’s Avonds de zon zien verdwijnen achter de bergen ’s ochtends vroeg wakker worden van rinkelende schapenbellen, wat een vrijheid. Niemand die jouw stoort en niemand die jij tot last bent. We vonden altijd plek om te overnachten, de meest verassende locaties. Om de paar dagen zochten we een serviceplaats of vroegen een camping om de toiletcassette en grijs-watertank te legen en het vers water aan te vullen. Soms tegen kleine bijdrage, maar vaak ook gratis.

Een tip: met de ‘Campercontact’ app (betaalde versie €6 per jaar) vind je de allerlei serviceplaatsen, camperplaatsen en campings met de nodige voorzieningen, informatie en recensies.

Laat in de middag op de weg naar Flåm werd onze reis plotseling onderbroken, de weg was afgezet. In de ruim 11 km lange tunnel en praktisch de enige weg die naar het dorpje leidde was een bus afgebrand. Wat nu…? Omrijden was 200 km en het werd al donker. We kozen de veerboot die plaatselijk was ingezet, de veerboot ging letterlijk om de berg heen en voer ons door twee fjorden. Een fantastisch alternatief. Zo bleek, want in de laatste zonnestralen van de namiddag kregen we een prachtig uitzicht te zien over bossen en dorpen die tegen de bergachtige kust aan liggen. In het donker arriveerden we in Flåm. Direct aan het water was een camperplek, alsof het allemaal zo had moeten zijn.
Langs vele fjorden met pondjes kwamen we uiteindelijk aan in Trondheim. Omdat de camper na ons weer verhuurd was, moesten we besluit nemen weer richting het zuiden af te reizen. Binnen onze vakantie van 3 weken was Trondheim net haalbaar als we elke dag reden met een maximale snelheid van 70 km per uur en zo’n 200 km per dag konden afleggen onder voorbehoud van afgesloten tunnels of wegen. Vanaf Trondheim kozen we de snelle route naar beneden en trokken nog een stukje door Rondane Nasjonalpark en een stukje Jotunheimen Nasjonalpark. Een plek voor de nacht zoeken ging hier minder makkelijk, vaker was een kampeerverbod of in ons geval de mooiste plekjes al bezet door andere camperaars. Desalniettemin een prachtige omgeving en een compleet ander soort wildernis dan in de fjorden en een absolute aanrader! Voor de terugreis hadden we de nachtboot geboekt van Gotenborg (Zweden) naar Kiel (Duitsland). We overwogen ook de brug via Denemarken, maar de extra reistijd, extra kilometers en brandstof die we zouden verbruiken wogen zwaarder dan de kosten van de nachtboot. Een groot voordeel en gemak dat we konden slapen en tegelijk afstand overbruggen.
Terugkijkend op deze reis beleefden we Noorwegen tot nu toe nog steeds ons mooiste camperavontuur en gaan we absoluut een keer weer. Een aanrader voor iedereen die echt op avontuur wil gaan!

| Onze tips en info voor wildkamperen

Aantal reizigers: 2 of meer volwassenen (geen kleine kinderen)

Kamperen: wild | rustplaatsen / uitzichtpunten | parkeerplaats | camping

Voorzieningen: op serviceplaatsen / tankstation of camping (via app)

• Toiletcassette en grijswatertank legen.
  • Vers water bijvullen
  • Douchen in de camper | soms op een camping.

Voorbereiding

• Niet teveel vooruit boeken en voldoende tijd incalculeren.
  • Zoek bezienswaardigheden (adressen) die je vooraf wil zien en in welke volgorde
  • Download de nodige apps (tip: Campercontact en Park4night)

Rijden in de bergen.
Bij bergopwaarts zal de auto toeren maken. Merk je dat de auto kracht verliest tijdens het rijden, schakel terug naar een lagere versnelling.

Belangrijk | Remmen op de motor!
Tip: over het algemeen geldt voor bergafwaarts dezelfde versnelling als bergopwaarts!
Door in lagere versnelling bergafwaarts te rijden, remt de auto op de motor. Af en toe bij remmen als dat nodig is. Houdt de rem nooit te lang ingedrukt, dan kunnen de remmen te heet worden en niet meer werken!

Maximale snelheid:  70 km per uur

Gemiddelde afstand per uur: 50 km

Gemiddelde afstand per dag: 200 km

• Over de fjorden moet je vaak met de pond. Daardoor lukt het niet veel afstand per dag afleggen.
    Door het National park midden en oostkant van Noorwegen hadden we hier minder last van.